Jouw ideale website – de fundering
De fout om gelijk hosting aan te schaffen en gewoon maar te beginnen met het (laten) bouwen van je website is een veel gemaakte.
Starten zonder een goed uitgewerkt idee van waar jouw ideale website aan moet voldoen is zonde.
Wij krijgen regelmatig te horen: “ik wil een (nieuwe) website” en als er dan gevraagd wordt: hoe wil je dat hij er uit komt te zien? En waar moet hij aan voldoen? En welke functies moeten erin? En hoe zien de sites van eventuele concurrenten eruit? Dan kunnen deze vragen nog helemaal niet beantwoord worden.
Dit is toch het fundament van jouw ideale website en dit uitzoeken bespaard op de lange termijn geld en frustratie.
Schoenmaker blijf bij je leest
Je kan natuurlijk zelf aan de slag gaan met het maken van een website als je dit leuk vindt er hier de tijd en de interesse voor hebt.
Het argument dat dit goedkoper is blijkt in de praktijk zelden het geval, al is het alleen maar omdat een hoop mensen simpelweg niet voldoende kennis hebben.
Waar moet je op letten qua techniek, structuur en onderhoud? Dit zijn allemaal belangrijke aspecten.
Mijn kennis van motoren is goed genoeg om aan een auto of scooter te kunnen sleutelen maar reparatie en onderhoud doe ik toch echt niet zelf. Dit gaat me zeker weten meer kosten als ik dit zelf ga doen, al is het alleen maar omdat ik de tijd beter kan besteden aan waar ik goed in ben!
Maar nu even terug naar waaraan moet jouw website dan aan voldoen?
Begin hiervoor is met jezelf de volgende vragen te stellen:
Waarom wil je een website?
Wil wil jij? Je werk etaleren, je bedrijf (beter) online vindbaar laten zijn, producten en/of diensten verkopen, je ervaringen delen, mensen informeren etc.
Een goede website is namelijk niet zomaar gemaakt, ondanks dat “de basis” goed is neer te zetten in een relatief korte tijd zal dit afhankelijk van het doel van de website toch hier en daar moeten worden aangepast, denk aan een nieuwe menu kaart op de site van een restaurant, een nieuw opgeleverd project van een architect, het laatste nieuws delen op de site van de lokale sportvereniging of misschien wel de belangrijkste: goede feedback van klanten over jou, jouw bedrijf of jouw website toevoegen.
Een website is eigenlijk nooit echt af.
Wat is het doel van jouw website?
Dit ligt in het verlengde van waarom wil je een website, wat is het doel/wat zijn de doelen: Mensen vermaken, onderwijzen of inspireren, jezelf of jouw bedrijf op de kaart zetten, het imago versterken, nieuwe klanten werven, producten en/of diensten verkopen, meer omzetten etc.
Van wie is de website?
Hiermee wordt bedoeld wie is de persoon die/het bedrijf dat geprofileerd wordt op de website, wat is dit voor een bedrijf, welke visie heeft dit bedrijf, wat willen ze bereiken, wat zijn de korte termijn doelstellingen en wat zijn de lange?, welke producten of diensten leveren zij en is dat aan bedrijven of particulieren of allebei? En in welke regio, wat is het onderscheidend vermogen t.o.v. concurrenten, beter gezegd wat zijn de UPS’s (unique selling points)?
Voor wie is deze website?
Misschien nog wel belangrijker dan van wie, want als jij jouw doelgroep niet weet te bereiken, goed weet te informeren en weet te overtuigen van jouw bedrijf/product/dienst dan wordt het lastig om je doelen te bereiken ongeacht wat deze zijn.
Dus wie is je doelgroep, welke leeftijd is je doelgroep, welk geslacht heeft je doelgroep, welke (vak)kennis hebben ze, bevinden ze zich op een specifieke (geografische) locatie, wat voor uitstraling moet jouw site hebben om hun te bereiken/overtuigen, wat voor gevoel moet hij oproepen, welke functies moet je website minimaal hebben, welke contactmogelijkheden, welke social media gebruik je om je doelgroep te bereiken etc.
Welke websites spreken je aan en hoe zien die van concurrenten eruit?
Zoek een aantal websites op die je mooi vindt, noteer ze en schrijf op waarom je ze mooi vindt: kleuren, lay-out/design, functies, navigatie etc.
Kijk ook naar de dingen die je niet mooi of handig vindt en schrijf deze ook op.
Doe dit ook bij een paar concurrenten, soms zie je gelijk een kans om iets beter te doen en soms zie je een gevalletje “beter goed gejat dan slecht bedacht”.
Schets een eerste ontwerp
Met al het bovenstaande kan je vervolgens een eerste ontwerp gaan schetsen:
Maak is een schets of tekening van de lay-out van de homepage, bedenk welke pagina’s er op de site moeten komen: home, over mij/ons, portfolio, menukaart/prijslijst, contact etc.
Je ziet het, goed onderzoek doen kost tijd maar je zult zien dat het je op de lange termijn tijd en geld bespaard en oplevert!
En mocht je vragen hebben, neem gerust contact op!
Wil je op de hoogte blijven van onze blogs, projecten en branche gerelateerde informatie? Volg dan onze LinkedIn pagina: