fbpx
Een vliegtuig wat gaat landen op de landingsbaan, een visuele vergelijking met hoe een bezoeker kan landen op een landingspagina

Wat is een landingspagina en waarvoor dient deze?

Een landingspagina is een pagina op je website waar een bezoeker op “landt” na het klikken op bijvoorbeeld een door jou gemaakte advertentie op Facebook.
Het doel van een landingspagina is converteren: je wil dat de bezoeker een actie uitvoert, bijvoorbeeld zijn gegevens achterlaat of een e-boek download.

Landingspagina’s zijn regelmatig toch een onderschat deel van het conversie proces: mensen kijken teveel naar hoe ze de advertentie opbouwen en kopiëren dit in de in de landingspagina, de gedachte “als ik een goede advertentie heb waarop mensen klikken dan kopen ze het product wel/vullen ze hun gegevens wel in” zonder de paginabezoekers verder te begeleiden of te sturen naar de gewenste actie terwijl dat het uiteindelijke doel is van zowel de advertentie als de landingspagina!

Wat kun je nou doen om ervoor te zorgen dat bezoekers daadwerkelijk over gaan tot de juiste actie?

Het antwoord kan uiteraard verschillend zijn per type bezoeker of actie of behoeftegroep (ik zeg bewust niet doelgroep want uiteindelijk kan je veel gerichter te werk gaan door te kijken naar de behoefte van je doelgroep, zo heb je de eerste stap al gemaakt). Met wat onderzoek naar de behoefte van je doelgroep en onderstaande checklist kom je een heel eind!

CHECKLIST LANDINGSPAGINA:

  1. Een goede uitstraling (logo, de juiste kleuren en indeling).
  2. Hou het kort en krachtig (less is more).
  3. USP’s (unique selling points): voordelen/oplossingen/meerwaarde, het verschil, meningen van anderen.
  4. Gebruik bullet points om je aanbod/de USP’s te onderbouwen.
  5. Afbeeldingen (een foto zegt meer dan 1000 woorden)
  6. Zorg voor afwezigheid van afleidende elementen zoals links en menunavigatie (dit is wel afhankelijk van het doel).
  7. Bedankpagina (uitgezonderd een aankoop via webshop).
  8. Een kort en simpel contactformulier (hoe meer informatie bezoekers moeten invullen hoe eerder ze afhaken).
  9. De Call 2 Action.
  10. Relevantie (alle informatie dit niet gerelateerd is aan wat je wil bereiken lijdt alleen maar af).

Om de fases in het proces (voor jezelf) overzichtelijker te maken kan je gebruik maken van het “AIDA model”:

  • ATTENTION: hoe trek je de aandacht?
  • INTEREST: hoe wek je interesse?
  • DESIRE: hoe zorg je ervoor dat lezer dit ook wil?
  • ACTION: hoe overtuig je ze tot actie?

Dus: wat is er “te koop”, wat is het verschil met andere aanbieders en wat zijn de voordelen voor de “koper”.

Meer weten of hulp nodig? Neem contact op!

Een vliegtuig op een landingsbaan, een landingsbaan associeer ik met een landingspagina

Wil je op de hoogte blijven van onze blogs, projecten en branche gerelateerde informatie? Volg dan onze LinkedIn pagina:

Comments
Share
admin

Leave a reply