Landingspagina tips: 10 bewezen tips!
Onderstaande een uitgebreide blog over landingspagina tips. Een landingspagina is een van de eerste (dan wel niet het eerste) contactmoment met een bezoeker van je website. Als iemand op Google ergens naar zoekt dan klikt die potentiële bezoeker hoogstwaarschijnlijk op een linkje weergegeven door de zoekmachine.
Dit betekend dus in veel gevallen dat ze dan op een/jouw website komen via een landingspagina. Ze landen dus op basis van hun zoekopdracht op een pagina, vandaar de naam landingspagina. Het is dus een pagina bedoeld om relevante en interessante informatie weer te geven op basis van de ingegeven zoekopdracht.
Een goede landingspagina maak je dus om mensen te goed te informeren en vervolgens te verleiden om verder te lezen en klikken binnen de website.
Hieronder volgen 10 tips om jouw landingspagina bewezen zoveel mogelijk te laten uitblinken!
- Kies de doelgroep die je wil bereiken.
- Hou het kort en krachtig (less is more).
- USP’s (unique selling points): voordelen/oplossingen/meerwaarde, het verschil, meningen van anderen.
- Gebruik bulletpoints om je aanbod/de USP’s te onderbouwen.
- Een goede uitstraling (logo, de juiste kleuren en indeling).
- Afbeeldingen (een foto zegt meer dan 1000 woorden).
- Maak je boodschap in 1 oogopslag duidelijk.
- Een kort en simpel contactformulier (hoe meer informatie bezoekers moeten invullen hoe eerder ze afhaken).
- De Call 2 Action.
- Relevantie (alle informatie dit niet gerelateerd is aan wat je wil bereiken leidt alleen maar af).
Tip 1: Kies de doelgroep die je wil bereiken.
Voordat je überhaupt iets kunt schrijven moet je eerst een doelgroep hebben vastgesteld. Je kunt onder andere kijken naar wat hun interesses zijn en waar die doelgroep naar op zoek zou kunnen zijn. Ook is het heel belangrijk om te kijken naar waar je doelgroep zich bevindt in het aankoopproces, gebaseerd op die positionering van je doelgroep kun je al een hoop op papier zetten.
Stel je maakt een landingspagina voor de zoekterm ‘’Waar moet een goede website aan voldoen‘’ dan moet je veel meer vanuit een informerende rol schrijven.
Stel je schrijft voor de zoekterm ‘’Kosten website laten maken’’ dan schrijf je meer overtuigend want bezoekers zijn dan al waarschijnlijk verder in het aankoopproces.
Tip 2: Hou het kort en krachtig (less is more).
Veel landingspagina’s staan vol met nutteloze informatie, links of afbeeldingen. Dit zorgt voor afleiding bij de bezoeker, het kan daardoor zijn dat de bezoeker niet vindt wat hij/zij wil vinden en daardoor afhaakt. Het is ronduit zonde om veel werk te steken in landingspagina en vervolgens bezoekers af te laten haken omdat ze niet de juiste informatie kunnen vinden.
Hou de pagina daarom clean, lever de informatie die een bezoeker wilt vinden op je pagina en die hoort bij je zoekwoord samen met een aantal CTA’s (call to actions).
Tip 3: USP’s (unique selling points).
Als jij je aan het oriënteren bent voor een website voor een onderneming dan heb je vast wel nagedacht over de USP’s (unique selling points) van jouw onderneming. Want dat is precies waar een bezoeker nieuwsgierig naar is. Wat maakt jou onderscheidend ten opzichte van anderen? Waarom zou iemand voor jou/jouw onderneming kiezen en niet je concurrent? Wat maakt jouw product uniek? Al die vragen gaan om in bezoekers hun hoofd en als je bezoekers daar niet snel of duidelijk genoeg antwoord op hebben dan is de kans groot dat ze afhaken.
Tip 4: Gebruik bulletpoints om je aanbod/de USP’s te onderbouwen.
Dat brengt ons ook meteen bij tip 4 van de landingspagina tips lijst: Let er op dat je jezelf niet te uitbundig probeert te verkopen, hiermee lok je een defensieve reactie uit bij je bezoeker. Verkoop je product zonder het daadwerkelijk te verkopen, je kan uiteraard wel je USP’s benoemen maar doe dit dan vooral door het gebruik van bulletpoints of (info)graphics. Vermijd dus een 300 woorden lange speech over hoe fantastisch je product wel niet is. Want nogmaals je moet een bezoeker geboeid houden en je hebt niet lang om een bezoeker te overtuigen voordat hij/zij weer naar de volgende website gaat.
Tip 5: Een goede uitstraling (logo, de juiste kleuren en indeling).
De uitstraling van je website is cruciaal, het is in principe je digitale visitekaartje en probeer dat ook uit te stralen. Zorg dat je bedrijfskleuren naar voren komen en goed aansluiten op elkaar, zorg dat je logo goed zichtbaar is en voorzie je website van een goede indeling. Zorg ervoor dat je dit doortrekt in je landingspagina net dat het dus 1 geheel is. Hiermee voorkom je dat de bezoeker afgeleid of verward raakt wanneer hij/zij verder navigeert door je website.
Belangrijk is dat je de landingspagina dus consistent maakt met de rest van de website en dus niet te druk maakt.
Blijf in de huisstijl en hou het simpel, let wel op dat je bedrijfskleuren bijvoorbeeld niet moeten vloeken bij elkaar of dat je niet een logo gebruikt op een vloekende achtergrond. In sommige gevallen is “less is more” dus de richtlijn zoals al benoemd bij tip 2.
Tip 6: Afbeeldingen (een foto zegt meer dan 1000 woorden).
Dit sluit heel goed aan op tip 5, want je website is je visitekaartje! Wees dus krachtig maar niet te uitbundig. Een foto kan wel direct een hele hoop emotie en gevoel meegeven aan een tekst en daar kan je stiekem wel goed gebruik van maken. Valt je namelijk op dat rondom deze tekst een hele hoop rustige foto’s staan die te maken hebben met een (landend) vliegtuig? Dit is heel bewust gekozen, want het is bewezen dat rustige foto’s je ook rustiger laten lezen net zoals je nu nog steeds aan het doen bent!
Plus dat we het leuk vonden om de associatie tussen landingsbaan en landingspagina te maken!
Het is ook gebleken dat als je meer vertrouwen wilt wekken onder je bezoekers dat je dan foto’s moet gebruiken met daarin lachende mensen. Vaak werkt dit heel goed in combinatie met een foto van je team/medewerkers verderop in de pagina. (Bron:Wishpond)
Tip 7: Maak je boodschap in 1 oogopslag duidelijk!
Dit is al sinds het begin van het internet een ding maar het wordt nog vaak nagelaten. Zorg dat bezoekers die op je link klikken zonder iets aan te raken of door te scrollen al direct de belangrijkste punten duidelijk hebben. Zorg dat je logo te zien is, je CTA (al is dit maar 1 button) en je product zodat een bezoeker heel snel een indruk heeft van je bedoeling en bedrijf.
Een voorbeeld is de inhoudsopgave bovenaan in dit artikel die alle onderdelen van het artikel/de boodschap benadrukt.
In het Engels gebruiken marketeers de term ‘’above the fold’’ om het gebied aan te geven dat je ziet voor je verder scrolt op een pagina. Het is dus bij veel marketingbureaus een vuistregel om daar al de inhoud/juiste informatie weer te geven.
Tip 8: Een kort en simpel contactformulier.
Vaak hebben mensen na het doornemen van de landingspagina nog vragen over het product of het bedrijf en het is super belangrijk dat ze die ook kunnen stellen. Echter haken veel mensen af als ze een lang formulier moeten invullen of als ze uitgebreid op zoek moeten naar een losse contact pagina. Daarom is het handig om altijd een CTA (call to action) en een contactformulier te hebben op je landingspagina.
Geef mensen dus de mogelijkheid om contact op te nemen/te reageren op de pagina zelf! Maar wees je er wel bewust van dat het formulier kort en makkelijk te gebruiken moet zijn. Tenslotte is er niks is frustrerender dan een lang formulier moeten invullen voor een vraag van 1 a 2 zinnen. Ook een live chat kan een goede optie zijn zodat mensen direct geholpen worden met hun probleem/vraag.
Omdat ze dit kunnen doen terwijl ze nog op de landingspagina zitten besluiten ze misschien wel sneller om een aankoop/aanvraag te doen.
Tip 9: Call to action!
Met je landingspagina heb je vaak 1 doel en dat is nieuwe klanten krijgen of je conversie verhogen. Om mensen aan te sporen een aankoop te doen gebruik je call to actions, dit zijn meestal knoppen (soms tekst links) die je doorsturen naar de betaalpagina, een contactpagina, een product toevoegen aan je winkelmand etc.
Die call to actions herinneren bezoekers eraan waarvoor ze op die pagina zijn en wat je van hun verwacht.
Herkenbare call to actions zorgen ervoor dat de bezoeker veel gemakkelijker kan uitvoeren waarvoor hij/zij is gekomen.
Tip 10: Relevantie.
Hou je teksten relevant! We hebben het al gehad over afbeeldingen of linkjes die kunnen afleiden maar dat kan ook met tekst. Op het moment dat je namelijk te veel overbodige tekst gebruikt dan stoppen bezoekers met lezen omdat ze hun gezochte antwoord niet kunnen terug vinden.
Deze blog is een mooi voorbeeld van de juiste mix:
Kort en met bulletpoints alle tips aangegeven (voor de snelle/ongeduldige lezers onder ons 😉 ) maar ook de mogelijkheid om per tip je er verder in te kunnen verdiepen.
Ook de structuur is heel belangrijk, je leest namelijk veel makkelijker van boven naar beneden met wat plaatjes erbij dan dat je een tekst volledig horizontaal hebt uitgeschreven bijvoorbeeld. Zorg ook dat plaatjes de tekst versterken en helpen, maar niet andersom. Want ook dan krijg je last van afhakers en het zou zonde zijn als je alle 10 de tips van onze landingspagina tips hebt gelezen en toch weinig resultaat behaald!
Alle landingspagina tips kort samengevat:
Alle 10 de tips hebben kort gezegd dezelfde belangrijke boodschap om ‘’on topic’’ te blijven op je landingspagina. Zorg dat de eigen identiteit duidelijk doorkomt en dat je de boodschap overbrengt zonder aan te moeten dringen. Je kunt call 2 actions goed inzetten om bezoekers verder te laten komen op jouw site zonder dat ze enige moeite hoeven te doen. En vergeet niet om een contactformulier/mogelijkheid tot reageren te bieden!
Hopelijk ben je na deze tips helemaal thuis in de wereld van de landingspagina’s en helpt dit jou om jouw conversie te vergroten!
Tot slot kan je er nog voor kiezen om de fases in het proces (voor jezelf) overzichtelijker te maken door gebruik te maken van het “AIDA model”:
- ATTENTION: hoe trek je de aandacht?
- INTEREST: hoe wek je interesse?
- DESIRE: hoe zorg je ervoor dat lezer dit ook wil?
- ACTION: hoe overtuig je ze tot actie?
Dus: wat is er “te koop”, wat is het verschil met andere aanbieders en wat zijn de voordelen voor de “koper”.
Meer weten of hulp nodig? Neem contact op!
Wil je op de hoogte blijven van onze blogs, projecten en branche gerelateerde informatie? Volg dan onze LinkedIn pagina: