Influencer marketing is een relatief nieuw begrip in de marketing- en mediawereld. Toch zijn er al veel bedrijven die deze warme vorm van marketing hebben opgenomen in hun marketingmix. Desondanks is het heel goed mogelijk dat je nog niet helemaal op de hoogte bent van wat influencer marketing precies is of wil je er wat meer over weten voordat je er zelf mee aan de slag gaat. Lora Stokkel, influencer marketing specialist en eigenaresse van influencer marketing agency Onfluence, vertelt over hoe influencer marketing werkt, wat het kan doen voor jouw bedrijf en hoe je het zelf kan inzetten.
Influencer marketing, wat is het en hoe werkt het?
Influencers zijn vooral mensen met een groot bereik op één of meerdere mediakanalen. Dit bereik maakt het mogelijk dat zij invloed kunnen uitoefenen op het koopgedrag van consumenten. Deze influencers worden ingezet om op een creatieve manier de producten of diensten van bedrijven te promoten. Een voordeel dat hierbij komt kijken is dat de content die influencers maken en delen van hoge kwaliteit is en dus ook als reclamemateriaal voor de bedrijven kan worden gebruikt. Influencer marketing heeft veel overeenkomsten met mond-tot-mond reclame. Het is beide een hele warme en directe vorm van marketing. Daarnaast is influencer marketing ook nog een hele krachtige vorm van marketing. Dat komt omdat volgers vaak een bepaalde band met een influencer voelen wat er in resulteert dat de mening van die influencer bijna hetzelfde invloed op de volgers als de mening van een vriend, vriendin of familielid.
Wat doet influencer marketing voor jouw bedrijf?
Op dit moment heerst er nog erg het idee dat influencer marketing alleen in te zetten is voor grote bedrijven met een enorm marketingbudget. Dat is jammer, want influencer marketing is voor zowel grote als kleine bedrijven heel goed inzetbaar. Net als dat bedrijven verschillen in grootte bestaan er ook grote en kleine influencers. De vergoeding die influencers voor hun werk ontvangen hangt samen met de hoeveelheid volgers die zij hebben en dit kan dus enorm verschillen. Met name voor de wat kleinere bedrijven zijn de zogenoemde micro-influencers erg interessant. Deze groep heeft tussen de 5.000 en 50.000 volgers. Bij Onfluence bestaat een groot deel van de database uit micro-influencers omdat wij gespecialiseerd zijn in deze groep. Aan het samenwerken met micro-influencers zitten een aantal voordelen. Zo verwachten micro-influencers naast het ontvangen van een product vaak geen vergoeding voor het creëren en plaatsen van content. Ook is de doelgroep van micro-influencers een stuk specifieker dan die van mega grote influencers, wat het makkelijker maakt om de juiste doelgroep te bereiken. Ongeacht of je met grote of wat kleine influencers aan de slag gaat is het belangrijk om de kwaliteit van de influencers te checken, deze kan namelijk nogal verschillen. Bij Onfluence hebben wij een tool die de kwaliteit van de influencers checkt door bijvoorbeeld het aantal nepvolgers te weergeven. Voor alle bedrijven waar wij mee samenwerken is het mogelijk om gebruik te maken van deze tool.
Op welke manier zet je influencer marketing in?
Om het beste resultaat te halen uit influencer marketing zijn er een aantal punten belangrijk om te onthouden. Een hele belangrijke is dat je het serieus moet aanpakken. Dit geldt voor zowel jezelf en het resultaat dat je kan behalen, als voor de influencers waar je mee samenwerkt.
Zoals al eerder is genoemd komt het voor dat micro-influencers geen vergoeding vragen voor het creëren van content. Echter stoppen zij veel tijd en energie in de dingen die zij creëren en is het voor sommige zelfs hun baan. Kijk daarom niet gek op als er wel een vergoeding wordt verwacht.
Zorg ook dat je van te voren de doelgroep die je met de influencer marketing campagnes wil bereiken bepaalt. Deze is namelijk niet altijd gelijk aan de volledige doelgroep van je bedrijf. Als laatste is het belangrijk om duidelijk en realistisch te zijn. Communicatie is key, de verwachtingen van beide partijen moeten juist zijn en afspraken moeten zwart op wit worden vastgelegd.
Bovenstaande informatie is maar een kleine stukje van alles wat je moet weten om met influencer marketing aan de slag te gaan, gelukkig is er genoeg over te vinden op het internet. Mocht dit niet voldoende zijn of vind je het toch nog een beetje spannend dan is daar altijd nog de mogelijkheid om een expert om hulp te vragen. Zo kan je bij Onfluence de volledige influencer marketing uitbesteden, maar is het ook mogelijk om flexibele ondersteuning te krijgen. Dit is voor zowel grote als kleine bedrijven die ondersteuning nodig hebben bij het opzetten en inrichten van de influencer marketing.
Wil je op de hoogte blijven van onze blogs, projecten en branche gerelateerde informatie? Volg dan onze LinkedIn pagina: