fbpx

SEO

search engine optimization
Waarmee kan ik je helpen?

Search

Engine

Optimization

Beter bekend als: SEO.

Search Engine Optimization is de naam die wordt gegeven aan alle activiteiten waarmee je probeert jouw site hoger in de rangorde te krijgen in de weergave van zoekmachines: je probeert een positie te bereiken of te versterken.

In de zoekresultaten geeft Google ™ of een andere zoekmachine links weer naar pagina’s die door hem of haar als “gezaghebbend/autoritair” worden beschouwd en relevant zijn voor de zoekopdracht op basis van zoekwoorden.

Autoriteit wordt meestal gemeten door het aantal en de kwaliteit van links van andere webpagina’s te analyseren. Dit betekend simpelweg dat jouw website pagina’s de potentie hebben om hoger te scoren in Google ™ zolang andere websites/pagina’s ernaar verwijzen.

Door ervoor te zorgen dat jouw website de juiste beschrijvingen, zoekwoorden, afbeeldingen, links, enzovoort heeft, heb je een veel grotere kans om goed zichtbaar te zijn in organische zoekopdrachten.

Zoekwoorden zijn zoektermen die mensen gebruiken om de benodigde informatie te vinden.

Maar welke woorden zijn dit en waarom?

Om hierachter te komen doen we zoekwoordonderzoek.

Het zou zonde zijn als je voor diverse woorden pagina’s maakt en goede content schrijft om er vervolgens achter te komen dat er (bijna) geen verkeer is op deze woorden!

Er zijn diverse manieren om dit te achterhalen, zo kun je gewoon in Google een woord intoetsen en gelijk zien dat dit woord wordt aangevuld met diverse suggesties.

Zo kun je zien welke woorden mensen gebruiken in hun zoekopdrachten.

Daarnaast gebruik ik diverse tools om het daadwerkelijke aantal zoekopdrachten per woord te achterhalen, per land, per provincie, per taal enzovoort, net wat er nodig is om de juiste woorden te vinden.

Meer weten? Neem contact op.

Een SEO titel (ook wel title tag genoemd) is de titel van een pagina en is zowel zichtbaar bovenin het tabblad van de browser en als bovenste zin in de zoekresultaten.

Het is het eerste waar mensen naar kijken bij het zoeken naar informatie en dus heel belangrijk om bezoekers naar je site te krijgen.

Een goede SEO titel bevat dus altijd het zoekwoord, als iemand zoekt naar een tennisracket en jouw titel gaat over wasmachines dan zal niemand erop klikken (en waarschijnlijk kom jouw pagina helemaal niet in de relevante resultaten).

Naast het zoekwoord word vaak de bedrijfsnaam/merknaam erin vermeld om zo de naam en beleving te versterken (of beter nog mensen hebben al een positief beeld bij dit merk/bedrijf waardoor ze sneller geneigd zijn op deze link te klikken).

Als 3e word een SEO titel vaak voorzien van een uitnodiging of “call to action” bijvoorbeeld: “opzoek naar en tennisracket?” Of: “NU 35% korting op alle tennisrackets!” Om zo mensen te verleiden op deze link te klikken.

Meer weten? Neem contact op.

Het draait uiteindelijk allemaal inhoud.

Mensen zijn op het internet op zoek naar informatie over producten, over diensten, om een probleem op te lossen enzovoort.

Ze willen informatie over vakanties en reizen, over kleding, over een autoverzekering en ga zo maar door, de eerste stap is tegenwoordig bijna altijd via Google opzoek naar informatie (even een funfact tussendoor: de term “Googlen” is algemeen bekend maar overigens nog steeds geen officieel werkwoord).

Zoekmachines kijken alleen maar naar de inhoud, wat staat er, hoe is het verwoord, heeft het voldoende overeenkomsten met het zoekwoord etc.

Design is relevant voor bezoekers niet voor zoekmachines.

Weliswaar maak je een website voor je (potentiele) klanten en niet voor een zoekmachine maar zonder goede content ben je dus ook niet goed zichtbaar in de zoekresultaten!

Het verschil tussen op de 1e en op de 5e of 10e pagina staan hoef ik niemand uit te leggen toch?

Combineer goede content met design en de juiste “call to action” en je kunt gaan converteren.

Content is de kern van SEO!

Meer weten? Neem contact op.

Alle interne en externe links die zich op je website bevinden zijn een vorm van linkbuilding.

Externe links naar jouw website worden backlinks genoemd.

De basis voor linkbuilding is goede content, met goede inhoud genereer je interesse en willen andere sites naar deze inhoud linken wat de hoeveelheid backlinks vergroot.

Ook de interne linkstructuur kan je vergroten met goede content: goede verwijzingen in informatie naar andere relevante informatie waardoor de bezoeker makkelijker zijn weg vindt en dus minder snel afhaakt en op een andere site gaat zoeken naar de gewenste informatie.

Zoekmachines kijken niet alleen naar het aantal links, maar ook naar de kwaliteit van de content waar naar toe wordt gelinkt, of het onderwerp gerelateerd is aan de verwijzing, naar de pagina autoriteit etc.

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO maar pas relevant als de structuur en inhoud van de website en pagina’s goed zijn.

Meer weten? Neem contact op.